Luis Enrique mengalu-alukan pelantikan Xavi sebagai ketua jurulatih Barcelona tetapi meragui dia boleh memberikan nasihat yang wajar kepada legenda Camp Nou itu.

Kepulangan Xavi yang dinanti-nantikan kini kelihatan formal selepas Al Sadd mengumumkan Barcelona telah bersetuju untuk membayar baki kontrak pengendali berusia 41 tahun itu.

Akhbar Sepanyol Sport telah melaporkan Barcelona dan Xavi merancang untuk membahagikan kos membeli jurulatih itu daripada perjanjian itu dengan pasukan Liga Bintang Qatar.

Barcelona telah menghadapi masalah kewangan yang besar tetapi optimis Xavi akan menjadi orang yang mengetuai pemulihan nasib mereka di atas padang.

Menjelang hujung minggu ini, mereka menduduki tempat kesembilan dalam LaLiga selepas 11 perlawanan, setelah hanya menang empat kali dalam pertandingan itu. Perjalanan untuk menghadapi Celta Vigo dalam ujian mereka hari, dengan Xavi secara rasmi kembali ke Barca pada hari Isnin.

Pengendali Sepanyol, Luis Enrique, bermain untuk Barcelona dari 1996 hingga 2004, turut turun segelanggang pada tahun-tahun awal karier Xavi, kemudian melatih pasukan itu dari 2014 hingga 2017, memenangi treble termasuk dua gelaran LaLiga dan Liga Juara-Juara (UCL).

"Ia hampir satu khabar angin yang diumumkan bahawa Xavi akan berpeluang pulang ke rumahnya. Mudah-mudahan dia akan berseronok di sana, semoga dia akan dapat memenangi banyak gelaran bersama Barcelona," kata Luis Enrique pada sidang akhbar pada Jumaat, selepas mengumumkan skuad Sepanyol untuk perlawanan antarabangsa mereka yang akan datang.

"Memang benar saya pernah berada di bilik persalinan di Barcelona, di Sporting [Gijon] dan Real Madrid. Dan sebagai jurulatih saya juga pernah berada di banyak bilik persalinan.

Tetapi dalam yang ini, khususnya, Xavi telah berada di sana lebih daripada saya. Saya fikir dia hampir dapat memberi saya pandangan."