Peminat Manchester United mungkin menaruh harapan terhadap pemilik jutawan baru tetapi peluang Elon Musk melabur dalam kelab itu nampaknya adalah tipis.

Ahli perniagaan Amerika Syarikat (AS) kelahiran Afrika Selatan itu yang terkenal sebagai pengasas SpaceX dan ketua eksekutif Tesla mencetuskan kekecohan dengan mempertimbangkan untuk membeli United.

Pangkalan peminat kelab itu telah lama mahu pemiliknya sekarang, keluarga Glazer, yang juga memiliki Tampa Bay Buccaneers agar menjual kelab gergasi Inggeris berkenaan selepas ramai penyokong dan pakar menyalahkan melabel pasukan pasca era Alex Ferguson tersebut sebagai pelaburan merugikan.

Hanya tiga hari selepas United dimalukan 0-4 di Brentford, Musk menulis di Twitter: "Saya mahu membeli Manchester United, (anda) dialu-alukan."

Berikutan ciapan Musk itu, harga saham United melonjak hampir 17 peratus sebelum mula stabil sebaik dagangan pra-pasaran AS.



Namun, apabila ditanya adakah dia serius untuk memiliki United, Musk menjawab: "Tidak, ia adalah satu jenaka yang sudah lama berlegar di Twitter. Saya tidak membeli mana-mana pasukan sukan."

Bagaimanapun, Musk tidak menutup pintu sepenuhnya.

"Jika ia menjadi kenyataan sekalipun, ia pasti adalah Man U," tulis hartawan berusia 51 tahun itu.

"Mereka adalah pasukan kegemaran saya ketika kecil."