Juliano Belletti percaya Barcelona dan Real Madrid akan menjadikan pertembungan 'El Clasico', Ahad ini, kekal dalam ingatan untuk tempoh yang lama sambil menyorot semula kenangannya pernah menumbangkan skuad Galacticos itu.

Bekas pertahanan Brazil itu berada di Camp Nou di antara tahun 2004 dan 2007 dengan memenangi dua gelaran LaLiga selain meledak gol kemenangan ketika menentang Arsenal dalam final Liga Juara-Juara (UCL) 2006.

Dia tampil dalam empat perlawanan ketika Blaugrana menghadapi Los Blancos yang menyaksikannya menang dan kalah sekali sementara mencatat dua keputusan seri.

Kini berusia 45 tahun, dia yang bertindak sebagai penolong jurulatih di kelab Brazil, Cruzeiro, membangkitkan memori pertemuan bersejarah itu sambil menjelaskan El Clasico pertamanya sebaik tiba di Catalunya.

"Sebilangan besar pemain terbaik di dunia ketika itu mewakili Barcelona dan Real Madrid," katanya kepada Stats Perform.

"Jadi, dengan hanya terlibat dalam perlawanan itu sudah dianggap istimewa. Barca dan Real Madrid memiliki peminat di seluruh dunia. Kami menyedarinya sebagai pemain bola sepak. Ketika kami tidak terlibat dalam El Clasico, sama ada kami dalam bidang bola sepak atau tidak, kami akan tetap menonton permainan ini.







"Perlawanan ini berkualiti tinggi, wujud perseteruan ketat. Terdapat begitu banyak sejarah dan ia adalah sesuatu yang global. Bukan mengenai LaLiga semata-mata. Itulah sebabnya saya percaya kesan daripada keputusan perlawanan ini kelak, sama ada menang atau kalah, ia akan tetap luar biasa. Itulah yang menjadikan El Clasico ini istimewa.

"Perlawanan sulung membabitkan saya berlangsung di Camp Nou pada 2004. Kami menghadapi Los Galacticos daripada Real Madrid. Bagi saya, sangat istimewa untuk berada di sana ketika itu.

"Kami memenangi perlawanan itu 3-0. Apa yang lebih istimewa lagi ialah ia pembabitan pertama saya menentang Los Galacticos, apatah lagi berhasil memenangi pertembungan berkenaan. Bahkan, sehingga saat ini keluarga saya masih ingat detik tersebut."