Ruben Dias akan terlepas perlawanan derby Manchester esok dan berkemungkinan tidak akan beraksi sekurang-kurangnya empat minggu, demikian kata Pep Guardiola.

Pemain pertahanan Manchester City, Dias, mengalami masalah hamstring semasa kemenangan Piala FA ke atas Peterborough United pada pertengahan minggu.

Guardiola kini mengesahkan dia akan beraksi tanpa pemain antarabangsa Portugal itu, yang mengekalkan prestasi terbaiknya sejak musim lalu, sekurang-kurangnya sebulan.

Bagaimanapun, Guardiola enggan menganggap ketiadaan Dias sebagai tamparan serius kepada prospek pasukannya dalam derby, yang boleh membuktikan perlawanan penting dalam perebutan kejuaraan Liga Perdana Inggeris (EPL).

"Ruben tidak akan dapat beraksi," katanya pada sidang media pra-perlawanannya. "Otot. Hamstring. Empat hingga enam minggu. Ia berlaku.

“Pada musim-musim lain pemain terbaik kami telah diketepikan ekoran kecederaan selama berbulan-bulan.

"Saya suka dia tetapi dia tiada, saya tidak akan menangis. Itulah keadaannya. Kami mempunyai pemain yang bagus. Kami mempunyai 14-15 pemain. Dengan pemain ini kami akan berjuang dan cuba bermain dengan baik.

"[Adalah] mustahil untuk melawan jika anda tidak bermain dengan baik. Kami bermain dengan orang kami dan diharapkan orang kami menyokong seperti yang selalu mereka lakukan."

Dias telah memulakan 24 daripada 27 perlawanan liga City setakat musim ini, telah beraksi sebanyak 32 kali dalam pertandingan musim lalu.