Didier Deschamps percaya Ousmane Dembele masih boleh menjadi penyumbang yang lebih konsisten setelah mengingatkan penyerang itu untuk permulaan kempen kelayakan Piala Dunia Perancis.

Dembele tidak bermain dalam pertandingan antarabangsa sejak November 2018, ketika dia menjadi pemain gantian dalam kekalahan Liga Negara-Negara 2-0 kepada Belanda.

Namun, penampilannya musim ini untuk Barcelona menyebabkan pemain berusia 23 tahun itu dimasukkan dalam skuad Les Bleus untuk perlawanan menentang saingan Kumpulan D, Ukraine, Kazakhstan dan Bosnia-Herzegovina.

Deschamps memberikan pemainnya debut sepenuhnya pada bulan September 2016 dan, setelah kecederaan menghapuskan sebahagian besar musim 2019-20, gembira melihat Dembele kembali beraksi sekali lagi.

Namun, bos Perancis masih melihat ruang untuk peningkatan, menunjukkan perlunya memberi kesan yang lebih besar lagi pada permainan.

"Dia adalah pemain yang menunjukkan kualitinya sejak awal karier. Dia masih muda," kata Deschamps.

"Sekiranya kita sudah lama tidak berjumpa dengannya, itu kerana dia tidak terhindar dari kecederaan. Pada masa dia pulih dia cedera lagi.

"Sekarang dia dapat bermain lagi, dia mampu membuat perbezaan dan menjaringkan gol. Dia boleh menjaringkan lebih banyak gol dan lebih berkesan.

"Ia bukan persoalan untuk mengubahnya. Dia telah lama bermain di tahap tertinggi. Dia muda. Ia baik untuknya, untuk kelabnya dan untuk kami sekiranya dia dapat menjadi lebih cekap.

"Sudah tentu, ini adalah sesuatu yang perlu diusahakan. Semasa anda dewasa, anda mungkin membuat pilihan yang lebih baik. Semua penyerang mempunyai detik ketika mereka kurang cekap daripada yang lain."