Legenda Ajax, Ronald De Boer, berkata kemenangan 4-1 ke atas Real Madrid dalam saingan Liga Juara-Juara Eropah di Santiago Bernabeu telah mengatasi keputusan yang diraih pasukan itu di Sepanyol pada 1995.

Jaringan daripada Hakim Ziyech, David Neres, Dusan Tadic dan Lasse Schone menyaksikan Ajax membenam juara bertahan tiga kali itu untuk mencatat kemenangan agregat 5-3 dan mara ke suku akhir.

Ajax tewas 2-1 dalam aksi pertama di Amsterdam tetapi bertandang ke Madrid dengan menggunakan kesempatan ke atas anak buah Santiago Solari itu yang sedang bergelut.

De Boer -- yang merupakan sebahagian daripada skuad Ajax yang menewaskan Madrid di peringkat kumpulan di Bernabeu pada November 1995 sebelum mara ke final -- memuji pencapaian yang diraih anak buah Erik ten Hag itu.

"Kami melakukannya pada 1995 (menang 2-0 di Madrid) dengan hebat tetapi kejayaan ini mengatasinya," kata De Boer.

Ajax merupakan juara Eropah sebanyak empat kali tetapi tidak menjulang trofi Liga Juara-Juara Eropah sejak 1995 sambil bakal tampil dalam suku akhir buat kali pertama sejak 2002-03.

Musim itu, Ajax yang dikendalikan oleh Ronald Koeman dan diperkuatkan pemain seperti Zlatan Ibrahimovic, Rafael van der Vaart, Jari Litmanen dan Wesley Sneijder, tewas di tangan AC Milan dalam kelompok lapan pasukan terakhir.