Stadium yang membabitkan perlawanan Bundesliga dihadkan kepada 15,000 penonton mulai hujung minggu ini dalam usaha Kerajaan Jerman menangani peningkatan kes COVID-19 kebelakangan ini.

Semalam, sebanyak 73,000 jangkitan baru dan 388 kematian dilaporkan di negara itu dengan gelombang keempat penularan pandemik berkenaan mampu menjejaskan operasi unit rawatan rapi (ICU).

Canselor, Angela Merkel, dan bakal penggantinya, Olaf Scholz, termasuk pemimpin 16 negeri Jerman sebulat suara memperkenalkan semula langkah ketat pencegahan itu yang bertujuan mengehadkan penularan COVID-19.

Salah satu peraturannya ialah membabitkan perlawanan Bundesliga yang telah beroperasi dengan kapasiti hampir penuh musim ini apabila ia akan dihadkan kepada 50 peratus kehadiran dengan maksimum 15,000.

Pengenalan semula langkah itu bakal memberi impak kepada pertembungan 'Klassiker' di antara pendahulu, Bayern Munich, dan seteru ketat di tempat kedua, Borussia Dortmund, di Signal Iduna Park, Ahad ini, tatkala hanya satu mata memisahkan kedua-dua pasukan.

Ketua Liga Bolasepak Jerman (DFL), Christian Seifert, berkata badan induk itu memahami mengapa peraturan berkenaan dilaksanakan.