Coronavirus sekali lagi membayangi tahun 2021 menjelang saingan Copa America ketika Venezuela membuat persiapan untuk aksi pembukaan mereka bertemu Brazil dilanda kekacauan.

Kejohanan ini telah dipindahkan dari Colombia dan Argentina ke Brazil di tengah-tengah kerusuhan politik di negara sebelumnya dan lonjakan kes COVID-19 dan kematian baru-baru ini.

Brazil juga menderita teruk ekoran wabak itu, walaupun seruan untuk menangguhkan kejohanan itu ditolak walaupun ada pemain dari negara tuan rumah menyuarakan menentang penganjuran kejohanan tersebut.

Kini Venezuela dalam percubaan untuk menamatkan kemarau lapan pertemuan Copa America tanpa kemenangan dengan Selecao -- yang telah memenangi enam dalam berturut-turut -- nampaknya berdepan masalah setelah mendapat perkhabaran bahawa 12 daripada pemain mereka positif koronavirus.

"Jabatan kesihatan diberitahu oleh CONMEBOL bahawa 12 anggota delegasi pasukan kebangsaan Venezuela, termasuk pemain dan staf pelatih, diuji positif untuk COVID-19," kata setiausaha negara untuk Brasilia dalam satu pernyataan, dan pertandingan akan berlangsung di Estadio Nacional di ibu negara Brazil.

"Semuanya tidak simptomatik, diasingkan dalam bilik dan sedang dipantau."

Kurangnya pernyataan awam mengenai perkara itu dari CONMEBOL atau Persekutuan Bola Sepak Venezuela (FVF), bermaksud tidak jelas berapa banyak daripada 12 pemain itu.

The Athletic melaporkan sekurang-kurangnya lima pemain, termasuk kapten, Tomas Rincon, telah diuji positif, dengan laporan tempatan di Venezuela menunjukkan bahawa penerbangan untuk 14 pemain pengganti telah diusahakan.

Pasukan menamakan pasukan sementara hingga 60 untuk kejohanan tersebut untuk mengurangkan kemungkinan kesan wabak COVID-19.