BRAZIL 0 ARGENTINA 1

Argentina menamatkan penantian selama 28 tahun untuk menjulang trofi Copa America apabila gol tunggal Angel Di Maria dalam babak pertama memastikan kemenangan 1-0 ke atas Brazil dalam aksi final di Stadium Maracana, Rio de Janeiro sebentar tadi.

Pemain tengah Paris Saint-Germain (PSG), Di Maria, yang disenaraikan sebagai kesebelasan utama dalam perlawanan itu, tenang melakukan satu lambungan untuk menewaskan penjaga gol Brazil, Ederson, pada minit ke-22.

Argentina hanya menjadi naib juara Copa America dalam empat daripada tujuh edisi lalu, di mana mereka tewas kepada Brazil dalam edisi 2004 dan 2007 tetapi kali ini, mereka dianugerahkan gelaran ke-15 dalam kejohanan itu.

Kejayaan terbaru itu turut menyaksikan Lionel Messi menjulang trofi pertamanya bersama Argentina, di mana pemenang enam kali Anugerah Ballon d'Or itu mempamerkan aksi dominan sepanjang kejohanan berkenaan dengan menghasilkan gol (empat) dan bantuan jaringan (lima) terbanyak.

Dalam perlawanan itu juga, bintang utama Brazil, Neymar, dikawal ketat sepanjang 90 minit manakala Messi pula tidak dapat mempamerkan pengaruhnya di jentera serangan La Albiceleste.