Colombia tanpa pemain bintang, James Rodriguez, bagi saingan Copa America, walaupun perancang Everton itu mendakwa dia telah bekerja keras untuk kembali mendapatkan tahap kecergasannya.

Ia merupakan kejohanan antarabangsa bersama Colombia menyaksikan Rodriguez menempah namanya menjadi bintang. Dia memenangi Kasut Emas dalam Piala Dunia 2014, menjaringkan enam gol -- termasuk percubaan menarik ketika bertemu Uruguay -- membawa pasukannya ke suku akhir.

Prestasinya di Brazil membenarkan dirinya berhijrah ke Real Madrid, namun siri kecederaan memaksanya dia terlepas banyak perlawanan bersama Los Blancos, Bayern Munich dan Everton, dan kini harapannya untuk membintangi Colombia sekali lagi berdepan tamparan.

Pemain berusia 29 tahun itu baki saingan musim 2020-21 bersama Everton ekoran kecederaan hingga mengehadkannya kepada 26 penampilan dalam semua pertandingan musim ini, namuna dia telah beraksi lebih banyak minit (2,045) berbanding empat daripada tujuh musim terdahulu sejak berhijrah ke Monaco pada 2013-14.

Carlo Ancelotti mengesahkan sebelum kekalahan Everton kepada Manchester City bahawa James telah kembali ke Colombia bagi membantu pasukan menghadapi aksi kelayakan Piala Dunia 2022 bertemu Peru dan Argentina, serta terlibat dalam Copa America.

Namun, Colombia mengesahkan semalam bahawa pemain itu tidak akan dapat mengambil bahagian.

"Kakitangan jurulatih pasukan senior Colombia melaporkan bahawa pemain James Rodriguez telah dipanggil untuk perlawanan menentang Peru dan Argentina bagi kelayakan Piala Dunia FIFA Qatar 2022, dan CONMEBOL Copa America 2021," menerusi satu kenyataan dikeluarkan web rasmi pasukan Colombia.

Kenyataan itu terus mendedahkan bahawa James, yang menjaringkan enam gol dan lapan assist bagi musim2020-21, "tidak berada pada tahap persaingan yang optimum" setelah pemeriksaan perubatan.

Namun ia adalah keputusan yang mengejutkan dan mengecewakan Rodriguez, yang mengatakan bahawa dia telah memberi tumpuan khusus untuk kembali beraksi bersama skuad kebangsaan.


"Saya sedang dalam fasa akhir proses pemulihan, di mana saya telah mengambil masa yang cukup untuk mengintegrasikan diri saya sepenuhnya dalam latihan bola sepak dan dengan cara ini tidak mempengaruhi penyertaan saya dalam komitmen pasukan kebangsaan yang seterusnya.

"Ia amat mengejutkan apabila saya menerima kenyataan daripada staf pelatih, yang menyatakan bahawa mereka tidak bergantung kepada saya dan berharap saya pulih sepenuhnya. Pemulihan yang telah saya buat dan di mana saya banyak berkorban.

"Perkara di atas mengisi saya dengan kekecewaan yang mendalam, kerana betapa pentingnya beraksi untuk negara saya. Tidak mendapat kepercayaan kakitangan pelatih berehat dengan segalanya dan menyebabkan saya sangat menderita.

"Untuk rakan sepasukan, saya mengucapkan semoga berjaya. Saya akan menyokong dengan semangat seperti biasa."