Lionel Messi mengakui dia bimbang dengan situasi coronavirus ketika kapten superstar itu menyasarkan gelaran yang ditunggu-tunggu dengan Argentina dalam saingan Copa America.

Argentina dan Messi akan membuka kempen Copa America berdepan Chile di Rio de Janeiro, Brazil esok.

Brazil menganjurkan Copa selepas CONMEBOL secara kontroversi menyingkirkan Argentina dan Colombia sebagai tuan rumah bersama kerana isu politik dan COVID-19 masing-masing.

Walaupun menjadi salah satu negara yang paling teruk dilanda krisis kesihatan koronavirus, Brazil diberikan tugas sebagai tuan rumah bagi kejohanan itu, yang sudah ditunda sejak tahun lalu kerana COVID-19.

Juara bertahan, Brazil menang 3-0 awal pagi tadi ke atas Venezuela yang telah melaporkan 12 ujian coronavirus positif di antara barisan mereka awal minggu ini.

Bercakap menjelang perlawanan esok, Messi memberitahu wartawan, "Kami sangat bimbang dengan situasi ini kerana merupakan risiko bagi kita semua dijangkiti COVID-19.

"Walaupun kami berusaha menjaga diri dan melakukan semua yang mereka katakan tidak mudah, kerana ketika itu perkara-perkara ini terjadi dan kami menghadapi pasukan kebangsaan lain di mana terdapat risiko penularan.

"Kami akan berusaha melakukan yang terbaik agar perkara itu tidak terjadi pada kami, tetapi ini tidak hanya bergantung kepada kami dan apa pun boleh berlaku."


Di sebalik kejayaannya yang luar biasa di Barcelona, Messi masih belum memenangi trofi senior dengan Argentina berikutan muncul naib juara di Copa America 2015 dan 2016, juga gagal dalam final 2007 menentang Brazil.

La Albiceleste dan pemenang Ballon d'Or enam kali Messi turut tewas dalam aksi penentuan Piala Dunia 2014 -- tewas kepada Jerman.

"Saya selalu mengatakan bahawa saya bersedia untuk bersama pasukan kebangsaan dan memberikan yang terbaik," kata Messi yang berusia 33 tahun.

"Impian terbesar saya adalah untuk mencapai sesuatu dengan Argentina. Saya sudah hampir berkali-kali dan sayangnya itu tidak diberikan kepada saya, tetapi saya akan terus mencarinya sehingga ia diberikan kepada saya.

"Sekiranya jurulatih yang berada di sana berpendapat bahawa saya dapat terus memberikan sumbangan kepada pasukan, saya akan sentiasa mahu berada di sana dan memperjuangkan impian itu. Saya bernasib baik untuk memenangi segalanya dengan kelab saya dan secara individu, dan akan sangat bagus untuk menang sesuatu dengan pasukan kebangsaan."