Ketua jurulatih Tottenham, Antonio Conte terdesak untuk membantu Harry Kane memenangi trofi bersama kelab itu kerana dia percaya kejayaan akan memberikan rekodnya lebih bermakna.

Kane menjaringkan gol kemenangan Spurs dalam kemenangan 1-0 Isnin lalu di Fulham, dengan jaringannya menyaksikan dia menyamai rekod gol Jimmy Greaves untuk kelab itu.

Penyerang England itu kini mempunyai 266 gol untuk Spurs, dengan hanya satu lagi cukup untuk menulis namanya dalam buku sejarah kelab.

Tetapi, Kane, 29, masih belum memenangi trofi bersama Tottenham, yang kali terakhir menikmati kejayaan dalam Piala EFL 15 tahun lalu.

Suasana sekitar Spurs cukup mengecwakan sejak kebelakangan ini berikutan kekalahan teruk kepada Manchester City dan seteru Arsenal, tetapi Conte cuba memberi tumpuan kepada perkara positif.

“Pastinya, saya ingin membantu dia dan saya, juga rakan sepasukannya, untuk cuba melakukan sesuatu yang penting, untuk memenangi sesuatu bersama Tottenham kerana dia sayangkan Tottenham,” kata Conte.

"Tottenham berada di dalam hatinya dan ia sepatutnya bagus jika kami bersama-sama dapat memenangi sesuatu, saya fikir ia mungkin menjadikan rekodnya lebih bermakna jika Spurs mampu menjuarai gelaran."

Conte juga mendedahkan persembahan Kane yang memenangi perlawanan adalah walaupun dia tidak berada di tahap 100 peratus.

“Hari ini dia sangat mengagumkan,” tambah Conte. “Saya rasa dia menjaringkan gol yang hebat, mengawal bola dengan kemas, kemudian untuk menendangnyaitu, hanya penyerang bertaraf dunia boleh menjaringkan gol ini.

“Mengenai semangat yang saya katakan sebelum ini, saya ingin menyatakan Harry bermain dengan tahap kesihatan yang kurang baik, tetapi dia mahu bermain kerana dia memahami objektif pasukan.

"Dia faham dia adalah tempat rujukan untuk kami, bagi saya, untuk pemain lain dan, dengan Hugo [Lloris], mereka adalah dua pemain yang menjadi tempat rujukan untuk bilik persalinan. Hari ini saya sangat gembira kerana saya fikir dia diberi ganjaran dengan gol kemenangan perlawanan."