Antonio Conte memberi amaran kepada Tottenham tidak boleh mengharapkan bola sepak Liga Juara-Juara akan dimeterai dengan hanya beberapa bulan bekerja dan satu jendela perpindahan.

Spurs kembali cergas sejak ketibaan Conte apabila bekas ketua jurulatih Inter itu menjadi pengurus pertama dalam sejarah kelab yang kekal tidak tewas menerusi tujuh perlawanan liga pertamanya sebagai pengurus.

Rentak tanpa kalah itu meletakkan Spurs di tangga ketujuh, hanya lima mata di belakang pasukan tangga keempat Arsenal, walaupun pasukan kendalian Conte kelebihan dua perlawanan ke atas The Gunners.

Bagaimanapun, Conte cuba untuk membatalkan jangkaan terhadap pasukannya kerana dia memberi amaran bahawa penampilan Spurs baru-baru ini, atau kemungkinan aktiviti perpindahan pada Januari, tidak menjamin kelayakan Liga Juara-Juara.

"Sejujurnya, dan saya telah berada dalam bola sepak selama bertahun-tahun, anda akan masuk ke Liga Juara-Juara selepas bertahun-tahun, bukan dua atau tiga bulan dan satu jendela perpindahan," kata Conte.

"Ada pasukan lain yang melakukan perkara penting dan ini akan menjadi sangat sukar. Ini bermakna terdapat pasukan perlu gagal untuk mendapat tempat. [Terdapat] empat pasukan besar yang menjadi pilihan serta pasukan lain.

“[Ia tidak memerlukan] hanya satu pasaran perpindahan dan ia adalah satu pertukaran, bola sepak adalah rumit dan ia bukan hanya tentang wang.

"Saya di sini untuk membina sesuatu, tetapi saya tahu ia akan menjadi sukar. Semua orang bertanya tentang Liga Juara-Juara, tetapi saya mahu jujur dengan semua orang, kita mesti membina sesuatu.

"Tetapi kita perlukan masa dan kesabaran. Saya pasti selepas dua bulan pertama saya."


Spurs berdepan Watford Sabtu depan apabila mereka menyasarkan untuk melanjutkan tujuh perlawanan berturut-turut tanpa kalah mereka dan meneruskan kemaraan dalam mengejar empat teratas.