Pep Guardiola menolak kemungkinan Manchester City memenangi treble musim ini sebagai 'kisah dongeng' ketika dia memuji Scott Carson sebagai inspirasi kepada bintang mudanya.

Bekas penjaga gol veteran England, Carson, hanya membuat penampilan kedua dalam hampir tiga tahun untuk City ketika dia turun daripada bangku simpanan menentang Sporting CP dalam Liga Juara-Juara (UCL) pada hari Rabu.

Keputusan seri tanpa jaringan City melengkapkan kemenangan agregat 5-0 ke atas kelab gergasi Portugal itu selepas kemenangan besar di Lisbon tiga minggu sebelumnya, dan itu hanya meningkatkan perbincangan tentang kemungkinan menyapu bersih gelaran Liga Perdana Inggeris (EPL), Piala FA dan UCL.

Mendahului liga utama Inggeris dan mara ke suku akhir dalam dua pertandingan kalah mati, ia adalah gambaran cerah untuk City dengan baki tiga percubaan untuk merangkul kejuaraan.

Ditanya mengenai prospek itu dalam sidang akhbar pada Khamis, Guardiola berkata: "Ia tidak memotivasikan saya, sama sekali sifar, lebih rendah daripada sifar. Ia adalah kisah dongeng.

"Realitinya adalah lebih sukar daripada yang anda cadangkan dengan perkara seperti ini. Anda harus faham sukan di peringkat tinggi sangat kompetitif, sangat sukar.

"Apa yang saya gembira ialah kami berada di suku akhir, lapan pasukan terbaik di Eropah. Ia akan menjadi sangat sukar, lawan yang akan kami hadapi, dan saya rasa untuk lawan adalah sukar untuk berdepan dengan kami.

"Selangkah demi selangkah, kami kini pulih dan meningkat serta meningkatkan tahap kami dan pada akhirnya, kami akan lihat."