Gianluigi Buffon memberi lampu hijau untuk Juventus menandatangani bintang AC Milan, Gianluigi Donnarumma, apabila legenda Itali itu menghampiri persaraan.

Kontrak Buffon tamat pada akhir 2018 dan penjaga gol berusia 39 tahun itu disebut-sebut akan menggantung sarung tangannya selepas Piala Dunia di Russia tahun depan.

Pemain veteran itu mahu pergi lebih tinggi selepas mengalami kekalahan ketiga dalam final Liga Juara-Juara, kali ini menentang Real Madrid di Cardiff.

Bagaimanapun, Buffon menyambut cabaran pemain remaja sensasi, Donnarumma, dan pemain Arsenal, Wojciech Szczesny -- yang dikaitkan dengan perpindahan ke juara Serie A itu.

"Bagi saya, mereka seolah-olah menjadi pilihan yang tepat," kata penjaga gol Itali itu kepada wartawan sebelum perlawanan kelayakan Piala Dunia menentang Liechtenstein, hari ini.

"Saya sentiasa percaya orang sesuai yang cuba untuk memahami makna sesuatu. Dan ia adalah betul Juve cuba menandatangani penjaga gol seperti ini, ia adalah betul yang pasukan kebangsaan mempunyai penjaga gol seperti ini, seperti Gigio Donnarumma.

"Hari ini saya tidak mahu bekerja keras lagi. Saya hanya akan tinggal di rumah kerana -- tidak dapat tidak -- penjaga gol seperti Szczesny, seperti Donnarumma atau seperti (Alex) Meret akan bermain tetap.

"Pada masa lalu, saya katakan bahawa saya mungkin tidak mahu menjadi jurulatih, tetapi mungkin kejurulatihan di peringkat antarabangsa kurang tekanan. Apabila saya bersara, saya ingin berehat sebentar kerana ia akan menjadi kerjaya yang panjang dan sengit."