Steven Gerrard berkata ia 'tidak masuk akal' untuk membincangkan masa depan Philippe Coutinho sekarang dan Aston Villa hanya perlu menikmati 'bakat bertaraf dunia' itu.

Villa melakukan rampasan kuasa besar-besaran semasa jendela perpindahan Januari dengan menandatangani pemain tengah Barcelona itu secara pinjaman sehingga akhir musim.

Coutinho telah menikmati nafas baru sekembalinya ke Liga Perdana Inggeris (EPL), menjaringkan tiga gol dan memberikan seberapa banyak bantuan dalam tujuh penampilan.

Perancang itu cemerlang dalam kemenangan 4-0 Villa ke atas Southampton hujung minggu lalu dan Leeds United akan berhati-hati menghadapi bekas pemain Liverpool itu di Elland Road awal pagi esok.

Coutinho di bawah kontrak dengan Barca sehingga Jun 2023, tetapi Villa mempunyai pilihan untuk membeli pemain antarabangsa Brazil itu dengan bayaran GBP33 juta.

Pengendali Villa, Gerrard, memastikan dia mendapat yang terbaik daripada Coutinho untuk baki musim ini dan bukannya bimbang sama ada dia boleh menandatangani bekas rakan sepasukan Reds secara tetap.

“Apabila dia selesa, dia gembira dan dia menikmati bola sepaknya, kita semua tahu kita memiliki bakat bertaraf dunia,” katanya.

"Bagi saya, tidak masuk akal untuk membuat sebarang keputusan sekarang atau berkata apa-apa lagi mengenai perkara ini, kami hanya perlu terus menikmatinya dan memastikan dia
sihat dari sekarang hingga akhir musim."