Bayern Munich menamatkan persaingan merebut kejuaraan Bundesliga dengan baki tiga perlawanan semalam hasil kemenangan Der Klassiker 3-1 ke atas saingan sengit Borussia Dortmund menyaksikan Die Roten melepasi garisan penamat buat kali ke-10 berturut-turut.

Dortmund perlu mengutip sekurang-kurangnya satu mata di Allianz Arena, tetapi kemenangan Bayern bermakna mereka kini telah mengumpul rekod 10 gelaran liga utama berturut-turut.

Jaringan pembukaan Serge Gnabry mengejutkan penyokong tuan rumah dan gol keduanya dibatalkan sebelum Robert Lewandowski menggandakan kedudukan.

Penalti Emre Can pada minit ke-52 memberikan Dortmund satu talian hayat, namun ia bersifat sementara apabila Jamal Musiala melengkapkan kemenangan tujuh minit sebelum tamat perlawanan.


Walaupun musim 2021-22 tidak berjalan seperti yang dirancang susulan kegagalan Bayern dalam DFB-Pokal dan Liga Juara-Juara, mereka sekali lagi mendominasi liga.

Pencapaian 10 kejuaraan berturut-turut Bayern, dengan kejayaan itu di bawah enam jurulatih berbeza, adalah sesuatu yang belum pernah dicapai sebelum ini dalam mana-mana lima liga terbaik Eropah.

Ia menandakan trofi kedua Julian Nagelsmann sebagai jurulatih, tetapi gelaran liga pertamanya.