Sadio Mane percaya kekurangan pemenang Ballon d'Or dari Afrika, ketika dia dan rakan sepasukan Liverpool, Mohamed Salah, nampaknya antara prospek menjelang perlawanan akhir Liga Juara-Juara awal pagi Ahad ini.

Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo telah mendominasi anugerah itu sejak 2008, dengan Luka Modric satu-satunya pemain yang memecahkan hegemoni mereka pada tahun Piala Dunia 2018.

France Football mengumumkan perubahan kepada proses pengundian pada bulan Mac, bergerak untuk menyesuaikan dengan musim kelab Eropah dan mengurangkan bilangan hakim untuk membuat kemenangan 'lebih mencabar'.

George Weah adalah pemenang pertama dan satu-satunya Afrika bagi hadiah individu berprestij itu pada tahun 1995, tetapi Mane nampaknya bertelagah selepas menikmati musim yang baik bersama Liverpool dan memenangi Piala Negara-Negara Afrika bersama Senegal.

"Memang benar. Jika anda berkata demikian, apa yang boleh saya katakan sendiri? Amat menyedihkan," kata Mane mengenai kekurangan pengiktirafan Afrika.

“Bagi saya, ia akan menjadi lebih istimewa untuk mendapat satu lagi bonus, iaitu Ballon d'Or, dan saya akan menjadi pemain paling gembira di dunia.

"Piala ini, Piala Negara-Negara Afrika, adalah salah satu yang terbesar untuk diri saya sendiri, ia adalah trofi terbesar yang saya menangi dalam hidup saya, dan bagi pemain Afrika yang tidak memenangi Ballon d'Or kerana George Weah sedih untuk pasti.

"Memenangi Liga Juara-Juara adalah istimewa. Saya mempunyai peluang untuk bermain sekali lagi, dan kami akan melakukan segala yang kami mampu untuk memenanginya, dan kemudian kami akan melihat apa yang berlaku dengan Ballon d'Or."