Gabriel Jesus akan terlepas perlawanan Liga Europa Arsenal di Bodo/Glimt, dengan pengurus Mikel Arteta menyeru pengadil untuk melindungi pemainnya.

Sejak tiba dari Manchester City pada bulan Julai, Jesus telah menjaringkan lima gol dalam 11 perlawanan dalam semua pertandingan untuk membantu Arsenal memulakan permulaan yang kukuh, yang menyaksikan mereka menduduki tangga teratas Liga Perdana Inggeris (English Premier League) dan kumpulan Liga Europa mereka.

Bagaimanapun, penyerang Brazil itu bukan sebahagian daripada skuad Arsenal ke Norway, dengan Arteta menjelaskan bahawa Jesus diberi masa tambahan selepas tempoh yang mencabar secara fizikal.

"Kami fikir dengan semua yang dia [Jesus] telah lalui dalam beberapa minggu lepas, kami fikir lebih baik dia kekal di London," kata Arteta.

"Jelas sekali, Gabi adalah pemain yang banyak terlibat dalam pertembungan fizikal. Ia adalah cara dia bermain, itulah sifatnya. Terpulang kepada pengadil untuk melindungi pemain.

"Saya sangat gembira dengan prestasi pemain kami dan itu yang paling penting. Kemudian terpulang kepada pengadil untuk melindungi mereka."


Arteta juga teragak-agak untuk mengulas apabila disoal mengenai konfrontasi antara pemain Arsenal dan Liverpool semasa kemenangan 3-2 The Gunners hujung minggu lalu, menjawab, "Ia sesuatu yang saya tidak mahu sentuh. Ia di tangan FA dan saya Saya tidak akan terlibat dalam perkara itu.

"FA bertanggungjawab ke atas keadaan itu, dan kita perlu tunggu dan lihat."

Apabila ditanya sama ada dia menyokong versi pemainnya, Arteta menjawab, "100 peratus."