Mikel Arteta memuji Arsenal atas kesabaran mereka menentang Newcastle United selepas kekurangan 'ketenangan' pada separuh masa pertama ketika merakamkan kemenangan 2-0 di Stadium Emirates.

The Gunners membuka jaringan buat kali ke-17 berturut-turut ke atas Newcastle selepas Bukayo Saka melepaskan rembatan mengatasi Martin Dubravka.

Pemain gantian, Gabriel Martinelli, yang memerlukan 93 saat selepas dibawa masuk untuk menggandakan jaringan ketika Magpies menjadi pasukan keenam gagal memperoleh kemenangan selepas melewati 13 perlawanan saingan Liga Perdana Inggeris (EPL).

Arteta gembira dengan persembahan itu memandangkan pasukannya tewas 4-0 kepada Liverpool sebelum ini.

"Saya gembira dengan persembahan selepas tewas [kepada Liverpool]," kata Arteta kepada BT Sport selepas perlawanan. "Anda perlu menang terus. Secara keseluruhan, saya gembira.

"Kami perlu bersabar. Kami perlu bermain dengan cepat dan rentak. Itulah yang kami lakukan pada separuh masa kedua. Kami menemui ruang dan itulah cara kami menjaringkan gol."



Arsenal melakukan 12 percubaan dalam separuh masa pertama -- pasukan kedua terbanyak melakukan percubaan dalam 45 minit pembukaan perlawanan Liga Perdana musim ini, di belakang 15 percubaan Manchester United menentang Aston Villa -- dan Arteta berasakan mereka terlalu gembira pada awalnya.

"Apabila anda mempunyai peluang, anda perlu menyumbat bola ke dalam jaring," sambungnya. "Dalam separuh masa pertama kami melakukan rembatan dari setiap jarak tanpa ketenangan."