Penganjuran Kem Explorer Allianz Munich Jerman (AJFC) menjadi medan terbaik buat peserta menonjolkan bakat dalam sasaran menjadi pemain bola sepak profesional pada masa akan datang.

Atas hasil memberangsangkan di setiap penguhujung kem, program itu berjaya memasuki edisi ke-11 dengan cabaran yang berbeza.

Pengelola pelaksanaan program, Katharina Voelker, menyifatkan edisi itu sebagai satu program yang perlu berada di tahap yang lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya.

Dia mengakui menguruskan penglibatan peserta dari 22 negara tidak mudah tetapi menjadi kepuasan baginya apabila melihat kesemua peserta pulang dengan pengalaman berharga sekali seumur hidup.

"Saya percaya dengan kemampuan penglibatan Kem Explorer dari seluruh dunia. Emosi dan semangat yang boleh diraih sangat mengujakan daripada program ini," katanya.

Konsep tema 2019 ‘Captains In The Future’ yang diberikan bertujuan memupuk peserta daripada peringkat akar umbi bagi menguasai tiga aspek yang ditekankan untuk menjadi pemimpin pada masa akan datang.

"Ini adalah konsep yang diketengahkan dalam Kem Explorer kali ini. Kami fokus kepada beberapa aspek dan percaya ia adalah elemen yang diperlukan untuk menjadi seorang ketua pada masa akan datang, tidak kira di dalam atau di luar padang."