Wira Senegal, Sadio Mane telah mendedikasikan kejayaan pasukan Piala Negara-Negara Afrika kepada Aliou Cisse yang dilabelnya sebagai 'ketua jurulatih paling dikritik pernah saya lihat dalam hidup saya'.

Penyerang Liverpool itu berubah daripada sifar kepada wira apabila dia menjaringkan sepakan penalti yang menentukan ketika Senegal menewaskan Mesir 4-2 dalam penentuan sepakan susulan keputusan seri 0-0 pada perlawanan akhir Ahad di mana Mane terlepas sepakan penalti pada minit ketujuh.

Penalti Mane bukan sahaja merangkul mahkota benua pertama Senegal tetapi ia merupakan detik penebusan peribadi, setelah terlepas sepakan penentu pada suku akhir 2017 menentang Cameroon.

Tetapi pemain berusia 29 tahun itu memilih ketua jurulatih Cisse, yang mempunyai 35 kaps untuk Senegal sebelum mengambil alih sebagai ketua jurulatih pada 2015, untuk mendedikasikan kejayaan itu.

"Saya tahu bahawa rakyat Senegal telah banyak menderita tetapi saya mendedikasikan trofi ini kepada Aliou Cisse," kata Mane "Jika anda tahu apa yang dia lakukan untuk pasukan."

Mane menambah, "Apabila saya terlepas sepakan penalti dahulu, saya terfikir tentang Aliou Cisse.. Apabila saya menjaringkan penalti terakhir, saya serta-merta memikirkan Aliou Cisse."

Cisse, yang merupakan naib juara AFCON pada tahun 2002 semasa zaman permainannya, memuji generasi semasa yang diketuai oleh Mane dan penjaga gol Chelsea, Edouard Mendy yang menyelamatkan sepakan penalti Mohanad Lasheen untuk mencipta detik kegemilangan rakan sepasukannya.

"Ia benar-benar membuktikan kekuatan mental generasi ini," kata Cisse. "Kami adalah juara Afrika.

“Sudah lama, sukar, dan ada saat yang rumit, tetapi kami tidak pernah berputus asa.

“Ini juga perlawanan yang sukar; kami terlepas sepakan penalti, dan ada peluang lain yang kami tidak dapat ambil, tetapi pemain lelaki itu tidak pernah meninggalkan tugas itu.

“Kami amat berbesar hati untuk mendedikasikan kemenangan kepada rakyat Senegal kerana sejak merdeka hingga kini kami memburu kemenangan pertama ini dalam pertandingan ini.”