Penolong jurulatih Mesir, Diaa al-Sayed menggesa perlawanan akhir Piala Negara-Negara Afrika bertemu Senegal ditangguhkan sehari untuk memberi lebih banyak rehat kepada pasukannya.

Pemenang tujuh kali Mesir menewaskan tuan rumah kejohanan Cameroon 3-1 menerusi penentuan sepakan penalti pada Khamis selepas kedua-dua beraksi 120 minit tanpa jaringan.

Skuad kendalian Carlos Queiroz telah diheret ke penentuan sepakan dalam dua daripada tiga perlawanan kalah mati mereka, dengan satu lagi akan ke masa tambahan. Senegal, sebaliknya, telah menyelesaikan tugas dalam tempoh 90 minit.

Dan dengan Senegal mempunyai rehat tambahan 24 jam antara kemenangan separuh akhir mereka menentang Burkina Faso dan perlawanan akhir esok di Yaounde, Al-Sayed mahu permainan dipindahkan ke Isnin.

"Saya meminta CAF supaya perlawanan akhir diadakan pada hari Isnin," kata Al-Sayed.

"Ada satu hari lagi pemulihan untuk Senegal."

Play-off tempat ketiga antara Cameroon dan Burkina Faso sepatutnya dimainkan pada hari Ahad, tetapi ia telah dibawa ke hadapan pada hari Sabtu berikutan perbincangan dengan kerajaan tempatan, walaupun tiada penjelasan diberikan.

Al-Sayed menambah: "Saya berharap, kerana kami telah menukar tarikh untuk perlawanan ketiga, kami kini akan bermain [final pada] Isnin."