Juara bertahan, Algeria, diundi sekumpulan dengan juara dua kali, Ivory Coast, dalam majlis undian Piala Negara-Negara Afrika 2021 (AFCON) di Yaounde hari ini.

Kejohanan tertunda itu, yang akan dianjurkan di Cameroon dari 9 Januari hingga 6 Februari depan, menampilkan 24 pasukan yang dibahagikan kepada enam kumpulan.

Algeria, yang muncul juara di Mesir pada 2019, akan bersaing dengan juara edisi 1992 dan 2015, Ivory Coast, selain Sierra Leone dan Equatorial Guinea dalam Kumpulan E.

Tuan rumah, Cameroon, akan memulakan saingan dalam Kumpulan A, yang turut dibarisi Burkina Faso, Ethiopia dan Cape Verde.

Juara tujuh kali, Mesir, yang kali terakhir menjulang trofi itu pada 2010, diundi bersama pemenang tiga kali, Nigeria, selain Sudan dan Guinea-Bissau dalam Kumpulan D.

Dua bintang Arsenal, Pierre-Emerick Aubameyang dan Thomas Partey, akan bertembung dalam saingan Kumpulan C, dengan masing-masing mewakili Gabon dan Ghana, di mana mereka juga perlu menghadapi muka baru, Comoros, dan pasukan pilihan utama, Maghribi.

Gambia pula diletakkan dalam Kumpulan F bersama Tunisia, Mali dan Mauritania manakala naib juara edisi 2019, Senegal, berada dalam Kumpulan B dengan Zimbabwe, Guinea dan Malawi.

Undian AFCON:
Kumpulan A: Cameroon, Burkina Faso, Ethiopia, Cape Verde
Kumpulan B: Senegal, Zimbabwe, Guinea, Malawi
Kumpulan C: Maghribi, Ghana, Comoros, Gabon
Kumpulan D: Nigeria, Mesir, Sudan, Guinea-Bissau
Kumpulan E: Algeria, Sierra Leone, Equatorial Guinea, Ivory Coast
Kumpulan F: Tunisia, Mali, Mauritania, Gambia