Tiada sokongan daripada pihak pengurusan dikatakan menjadi punca terbesar kegagalan bekas jurulatih Selangor, B. Sathianathan, sepanjang bersama skuad The Red Giants itu.

Sathianathan dilucutkan jawatannya selepas Selangor tewas besar 1-6 kepada Johor Darul Ta'zim FC (JDT) dalam saingan Liga Super, 19 September lalu.

Dalam rancangan Bola@Mamak kelolaan Hafizal Hamad hari ini, pengendali berusia 62 tahun itu turut mendedah betapa terdapat 'orang dalam' Persatuan Bolasepak Selangor (FAS) yang tidak boleh dipercayai sehingga ada maklumat yang sepatutnya sulit diperoleh pihak yang tidak sepatutnya.

"Saya sudah tahu mereka akan menyingkirkan saya selepas perlawanan menentang JDT kerana mereka pandai.

"Saya mahu berdiam diri tetapi ada seorang pegawai Selangor yang cakap dalam berita bahawa saya memang tahu saya akan disingkirkan -- atau saya tidak disambung kontrak.

"Memang (saya sudah tahu). Saya ada menghadap Tuanku (Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah Sultan Sharafuddin Idris Shah) dan Tuanku ada beritahu kepada saya, empat bulan sebelum kontrak saya tamat.

"Dalam kontrak saya (makluman itu) hanya sebulan sebelumnya, bukan seperti pemain yang memerlukan tiga bulan sebelumnya.

"Jadi, saya menerimanya tetapi saya bertanyakan kepada Tuanku adakah ada orang lain yang tahu mengenai perkara ini? Saya tidak mahu pemain tahu yang saya tidak akan berada di Selangor tahun depan.

"Mana akan perginya motivasi pemain (jika tahu) saya sudah tidak ada (bersama mereka) dan mereka tidak perlu lagi memikat hati sesiapa.

"Mereka tidak tahu jurulatih mana yang akan datang, jadi mereka sudah tiada motivasi.

"Tuanku maklumkan hanya ada beberapa orang (pihak pengurusan) yang tahu tetapi selepas dua hari, saya mendapat maklumat bahawa pemain sudah tahu saya tidak lagi bersama mereka," katanya.

Mengulas lanjut, Sathianathan menambah: "Saya juga pernah meminta pihak pengurusan untuk mendapatkan seorang pertahanan kiri kerana Praba (K. Prabakaran) yang selalu main di posisi itu kerap dikutuk oleh penyokong Selangor apabila diturunkan.

"Ramai yang bersikap perkauman dan dia menjadi takut untuk bermain.

"Tetapi ia tidak dipersetujui, bukan oleh orang teknikal tetapi orang di pejabat yang memakai tali leher, yang tiba-tiba lebih tahu pasal bola sepak daripada saya.

"Saya menerimanya dan pada saat-saat akhir, mereka memberikan kebenaran itu tetapi pemain yang saya inginkan itu sudah ke PJ City (Petaling Jaya City FC).

"Yang kedua, saya meminta agar Rufinho (Segovia) digantikan kerana dia mengalami kecederaan yang teruk sejak Mac 2019.

"Ramai pakar di Selangor berkata dia sudah tidak boleh (bemain) kerana tendonnya sudah dipotong.

"Jika tendon Achilles sudah bermasalah, kebiasaannya pemain itu akan bermasalah.

"Ototnya sudah dikerat dan dipendekkan, jadi pakar fisioterapi di Selangor sudah mengesahkan pemain itu tidak boleh bermain secara normal, jadi saya meminta untuk dia ditukarkan.

"Apabila peminat-peminat Selangor tanya mengapa saya tidak mengambil sorang pemain yang bagus dan berkaliber seperti Dickson (Nwakaeme), saya katakan yang Selangor tiada duit.

"Apabila saya cakap tiada duit, saya dimarahi oleh pihak pengurusan tetapi itulah realitinya.

"Apabila saya meminta Rufinho diturunkan ke Selangor II, mereka katakan tiada duit untuk mengambil seorang pemain lagi, jadi saya hanya ada satu penyerang," katanya lagi.