Mohd Zaqhwan Zaidi bimbang kehadiran pelumba wildcard yang diketuai pelumba berpengalaman, Yukio Kagayama mampu menggugat kedudukan podium seterusnya menyukarkan peluang untuk merapatkan jurang pendahulu keseluruhan dalam saingan SuperSports 600cc pada Pusingan 3 Kejuaraan Motosikal Asia FIM (ARRC) yang akan berlangsung di Litar Suzuka, Jepun, 2 hingga 4 Jun ini.

Juara bertahan dari pasukan Musashi Boon Siew Honda Racing itu sekadar berada di kedudukan ketiga keseluruhan ketika ini dengan 54 mata setelah aksi kurang memberangsangkan sewaktu pusingan kedua di Thailand ekoran kecederaan dan kini ketinggalan 29 mata kepada rakan senegara, Azlan Shah Kamaruzaman (Manual Tech KYT Kawasaki Racing).

"Pelumba wildcard tempatan selalu mempamer aksi cemerlang di Litar Suzuka. Begitu juga pelumba musim penuh ARRC. Tahun ini perlumbaan turut disertai pelumba berpengalaman, Kagayama," jelas Zaqhwan.

Tambahnya, "Jika dahulu litar ini tidak banyak beri kelebihan kepada kami, situasi hari ini berbeza. Pelumba-pelumba ARRC sudah biasa dengan litar ini, ditambah dengan penyertaan di Suzuka 4-Hour & 8-Hour Endurance Race.

"Saya banyak kehilangan mata sewaktu pusingan kedua di Thailand. Jadi penting untuk saya mengutip mata maksimum dan merangka strategi yang betul di Suzuka ini. Kalau Azla terus melebarkan jurang mata, peluangu untuk mengejar mata pada pusingan akan datang menjadi semakin sukar."