Israel Adesanya berjaya mempertahankan gelaran kelas middleweight sekali lagi, mengalahkan Marvin Vettori dengan keputusan sebulat suara dalam pertarungan ulangan mereka dalam UFC 263 di Arizona.

Bintang UFC, Adesanya -- yang menewaskan Vettori dengan keputusan sama April 2018 -- menghabiskan lima pusingan dengan kesukaran yang minimal, menang 50-45 menerusi keputusan pengadil.

Adesanya yang menghadapi masalah di awal pusingan ketiga apabila Vettori menjatuhkan petinju MMA kelahiran Nigeria-New Zealand itu, namun menanganinya dengan cemerlang.

Perlawanan semua dengan Whittaker dilihat sebagai cabaran seterusnya buat Adesanya (21-0) selepas memanggil nama wakil Australia itu selepas menang, menuntut pertarungan di Auckland, New Zealand.

"Anda tidak boleh membuat keputusan - saya boleh membuat keputusan," kata Adesanya. "Kerana saya adalah sang juara!"

Whittaker membalas dengan tweet yang berbunyi "rehat dahulu, jumpa lagi."


Moreno juara kelahiran Mexico

Dalam pertarungan lain, Brandon Moreno mendominasi Deiveson Figueiredo untuk merangkul gelaran wakil Brazil itu dan menjadi juara UFC kelahiran Mexico yang pertama.

"UFC telah melepaskan saya," kata Moreno. "Saya tidak berbangga dengan perkara itu tetapi sekarang saya telah bergelar juara. Saya berasa sangat menakjubkan."