Atlet Judo Algeria, Fathi Nourine, yang tiba di Algeria Rabu lalu, menyatakan rasa bangga setelah keputusannya untuk menarik diri daripada Sukan Olimpik Tokyo 2020 untuk mengelak bertemu pesaing Israel.

Nourine kepada wartawan di lapangan terbang Algiers, "Saya dan jurulatih mengambil keputusan bersama dan saya bangga dengannya. Keputusan tersebut memberikan penghormatan kepada diri saya, menghormati keluarga saya, dan menghormati rakyat dan negara Algeria, kerana Presiden, Abdelmadjid Tebboune, menyatakan kepada dunia bahawa kami tidak bersetuju normalisasi, dan kami menyokong perjuangan Palestin. "

"Saya gembira dapat mengecewakan entiti Zionis [Israel], dan saya menerima panggilan telefon yang menggalakkan dari dunia Arab dan Islam," tambahnya.


Nourine akan bertemu atlet Sudan, Mohamed Abdalrasool, pada 24 Julai, dalam perlawanan pusingan 64, dan akan bertemu wakil Israel, Tohar Butbul, di pusingan 32 dalam kategori berat 73 kilogram.

Namun, empat hari sebelum pertandingan Nourine mengumumkan bahawa dia akan menarik diri daripada acara itu kerana 'perjuangan Palestin lebih penting daripada perkara ini, dan ini adalah keputusan yang tidak dapat dipatah balik'.

Mohamed Abdalrasool dari Sudan juga menarik diri dari Olimpik tahun ini untuk mengelak berdepan Butbul.

Sumber: middleeastmonitor.com