Pilihan kedua, Daniil Medvedev, enggan mula memikirkan final Terbuka AS menentang Novak Djokovic walaupun mara ke separuh akhir buat kali ketiga berturut-turut di Flushing Meadows semalam.

Medvedev kehilangan satu set buat pertama kali dalam Terbuka AS tahun ini namun meneruskan kemaraan, memenangi 6-3, 6-0, 4-6, 7-5 ke atas wakil Belanda, Botic van de Zandschulp.

Pemain berusia 25 tahun itu akan bertemu antara pilihan ke-12 dari Kanada, Felix Auger-Aliassime atau pemain muda Sepanyol, Carlos Alcaraz dalam aksi seterusnya.

Pilihan utama, Djokovic, telah menang tiga kejohanan utama tahun ini, bakal berdepan pilihan keenam, Matteo Berrettini, sementara pilihan keempat, Alexander Zverev turut masih lagi beraksi.

"Saya tidak memikirkannya [Djokovic], kerana seperti yang kita lihat, siapa pun dapat mengalahkan sesiapa," kata Medvedev pada sidang akhbarnya selepas perlawanan.

"Sekiranya dia berada di final, dan jika saya di sana, saya gembira. Dia bermain pada hari-hari di mana saya tidak bermain jadi saya menonton perlawanannya hanya kerana saya suka menonton tenis.

"Saya tidak akan memberi semangat atau semangat kepada seseorang. Saya hanya akan menikmati tenis dan kemudian bersiap sedia untuk pemenang. Sama juga setiap perlawanan."