Rafael Nadal sedang melakukan yang sebaik mungkin untuk mengambil bahagian dalam Terbuka Australia selepas mengalami kecederaan belakang sejak dua minggu yang lalu.

Pemain berusia 34 tahun itu menarik diri daripada saingan Piala ATP sebelum kali terakhir bersaing secara kompetitif pada ATP Akhir November lalu.

Nadal bakal berdepan Laslo Djere dalam pusingan pertama dan dia menyasarkan gelaran kedua Terbuka Australia, tetapi wakil kelahiran Sepanyol itu tidak menjamin akan beraksi dalam perlawanan tersebut.

"Sememangnya keadaan tidak begitu baik. Benar saya telah mengalami kecederaan sejak 15 hari yang lalu.

"Pada mulanya, otot sedikit letih, tetapi saya sekarang berasa sedikit lebih kaku daripada biasa.

"Otot agak berasa ketat, jadi sukar untuk bermain dengan bebas bergerak."

Tetapi Nadal, yang memiliki sejarah dengan kecederaan belakang, enggan menarik diri daripada kejohanan tersebut.


"Saya mempunyai esok dan hanya akan beraksi pada Selasa. Saya tidak memikirkan untuk tidak beraksi," katanya.

"Kami sedang berusaha, ahli fisioterapi berada di sini, pegawai perubatan juga di sini, semua sedang berusaha membantu saya sebaik mungkin. Saya berharap dapat bersedia untuk beraksi."

Nadal tidak bersendirian memasuki grand slam pertama tahun ini di bawah kekuatan penuh, dengan pemain seperti Serena Williams, Sofia Kenin dan Naomi Osaka juga menghadapi masalah kecederaan.

Namun, pemain nombor dua dunia itu tidak akan menggunakan masalah belakangnya sebagai alasan sekiranya dia mengalami jalan keluar awal di Melbourne Park.

"Saya bukan peminat mencari alasan. Apabila sesuatu berlaku, anda perlu mencari jalan untuk menyelesaikannya."