Daniil Medvedev mendapat inspirasi daripada Novak Djokovic untuk melengkapkan kebangkitan hebat menentang Felix Auger-Aliassime dalam saingan Terbuka Australia.

Pemain Rusia itu ketinggalan dua set dan berdepan dengan penyingkiran suku akhir di tangan lawannya, tetapi dia berusaha sehabis mungkin untuk kembali dan mengatur pertarungan separuh akhir dengan Stefanos Tsitsipas.

Selepas melakar kemenangan 6-7 (4-7) 3-6 7-6 (7-2) 7-5 6-4 yang tidak dapat dilupakan di bawah bumbung Rod Laver Arena, Medvedev mendedahkan bahawa bertanya pada dirinya sendiri apa yang akan dilakukan oleh pemain nombor satu dunia, Djokovic, telah menyediakan pemangkin kepada kebangkitannya.

Ditanya bagaimana dia berjaya memenangi pertandingan di mana dia hampir ditunjukkan jalan keluar, juara Terbuka AS itu menjawab, "Saya tidak tahu.

"Bercerita tentang mata perlawanan, saya berjaya melakukan servis dengan baik. Jika saya mempunyai servis kedua, siapa tahu apa yang akan berlaku.

"Saya tidak bermain yang terbaik. Felix berkhidmat dengan sukar dipercayai; Saya terpaksa bekerja keras dalam perlawanan ini.

"Kemudian, saya berfikir sendiri, apa yang akan dilakukan oleh Novak? Jadi saya berkata, 'Saya akan berusaha sebaik mungkin'.

"Saya berjaya meningkatkan tahap permainan saya dan saya dapat mencari momentum dan mula bermain dengan lebih baik."