Kemenangan 3-2 dalam aksi final Kejohanan Bola Tampar Pra-Sukan SEA tidak menjadi ukuran sebenar skuad negara menjelang saingan Sukan SEA Kuala Lumpur 2017, sebaliknya keringat mereka masih ditagih dalam lima aksi persahabatan di Taiwan.

Bertemu pasukan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) yang terdiri daripada skuad kedua Thailand, kedua-dua pasukan berjaya memperagakan aksi sengit dalam final di Shah Alam.

Jurulatih negara, Tay Yeu Siong, berpuas hati dengan prestasi anak buahnya, namun menyifatkan aksi persahabatan selama 10 hari di Taiwan perlu diselesaikan dengan keputusan positif terlebih dahulu untuk membuktikan mereka benar-benar bersedia untuk saingan di Kuala Lumpur.

"Kami perlu mengekalkan prestasi ini dan perlu memperbaiki beberapa kelemahan yang masih ada," katanya.

Yeu Siong juga memberi gambaran kekuatan skuad kedua Thailand ini hampir menyamai skuad Sukan SEA mereka dan kemenangan dalam aksi pra-Sukan SEA sekurang kurangnya mampu memberi impak positif buat Malaysia menghadiahkan pingat buat Malaysia di Kuala Lumpur.

Dalam masa sama, kehadiran semula Mohd Aizzat Zokri sejak tiga minggu lalu menambah kekuatan negara untuk menghadapi saingan sebenar, namun dia juga perlu segera kembali ke tahap sebenar.

"Aizzat masih belum konsisten tetapi saya percaya dia akan berusaha untuk kembali ke prestasi asal," ujar Yeu Siong.

"Sekarang corak permainan sudah berubah dan saya perlu cepat mengadaptasi cara tersebut," kata Aizzat pula.