Ketua jurulatih olahraga para negara, R. Jeganathan, berharap penampilan atlet baru akan membantu menyalurkan lima atau enam pingat emas tambahan dalam Sukan Para ASEAN 2017 bagi menepati sasaran 40 emas mengatasi pencapaian di Naypyidaw 2013 dan Korat 2007.

Jeganathan tidak mampu lari daripada tekanan, lebih-lebih lagi sasaran utamanya adalah memastikan pencapaian lebih baik daripada dua edisi terdahulu, dengan 40 emas sebagai jumlah yang perlu direalisasikan daripada kem olahraga.

Selain daripada kelibat barisan utamanya, Jeganathan turut menuntut muka baru, terutama dari Sabah dan Sarawak, mampu membantu bagi memastikan pencapaian 38 emas daripada olahraga di Naypyidaw 2013 dan Korat 2007 bukan angan-angan kosong.

"Saya sasarkan lima atau enam emas daripada atlet baru dari Sabah. Persiapan kami dari sana selama dua tahun dengan melibatkan 22 atlet dan atlet dari negeri lain akan membantu untuk merealisasikan sasaran 40 emas," katanya.

Sebaik chef-de-mission kontinjen negara ke Sukan Para ASEAN 2017, Datuk R. Subramaniam, melabelkan olahraga antara lubuk emas yang akan menjadi tumpuan, Jeganathan akur dengan tekanan yang perlu dihadapinya.

Hakikatnya, olahraga tidak pernah sunyi daripada pencapaian terbaik mereka bukan hanya sekadar di peringkat Asia Tenggara, malah beberapa atlet seperti Muhammad Ziyad Zolkefli, Abdul Latif Romly dan Mohamad Ridzuan Mohamad Puzi sudah memiliki nama di mata dunia.

"Sejumlah 22 pingat emas hilang apabila banyak acara digugurkan atau digabungkan. Bagaimanapun, kami akan mengatasi pencapaian daripada Sukan Para Singapura dua tahun lalu," katanya.