Pemergian pemanah negara, Allahyarham pemanah kebangsaan, Haziq Kamaruddin, Sabtu lalu masih terasa hingga hari ini, lebih-lebih lagi buat individu yang paling rapat dengannya.

Rakan sepasukannya, Akmal Nor Hasrin, membuka cerita kepada tentang kenangan bersamanya, lantas semangat sahabatnya itu akan dibawa ke Sukan Olimpik Tokyo 2020.

Pasukan memanah yang kembali berlatih di Majlis Sukan Negara (MSN), Bukit Jalil, hari ini sepi dengan berita kehilangan atlet yang mencecah usia 28 tahun itu yang berpunca dengan masalah jantung.

"Hari pertama berlatih pagi ini tanpanya agak janggal.

"Biasanya ketika berjumpa dengannya pada pagi, kami akan saling menyapa dan selalunya dia yang bertanya khabar terlebih dahulu.

"Pemergiannya ada memberi kesan positif dan negatif. Kami masih perlu teruskan perjalanan sebagai seorang atlet, umat islam dan tidak boleh berputus asa.

"Insya-Allah saya akan menyertai kelayakan berpasukan di Turki dengan membawa namanya bersama.

"Dia antara orang yang sangat rapat dengan saya dalam sukan ini," katanya.








Akmal yang mengibarkan cabaran dalam acara berpasukan dalam Sukan Olimpik Rio 2016 di samping Haziq termasuk Khairul Anuar Mohamad terkandas di peringkat 16.

"Sejak memanah, kami tiada hasrat lain selain pingat Olimpik.

"Ketika itu penampilan kedua mereka dalam temasya Olimpik Rio, saya pula baru masuk (diserap dalam pasukan), mungkin pasukan kami belum seimbang ketika itu.

"Sukan Olimpik Tokyo 2020 menjadi sasaran terakhirnya sebelum pencen untuk meneruskan kariernya selain memanah pada masa depan."


kredit imej: New Straits Times