Kapten pasukan Eropah, Thomas Bjorn, tidak pernah hilang keyakinan terhadap Rory McIlroy di sebalik permulaan suram dalam sesi pembukaan Piala Ryder.

Pemain kejohanan utama empat kali itu bergandingan bersama Thorbjorn Olesen bagi saingan fourballs, tewas 4-2 kepada Dustin Johnson dan Rickie Fowler.

McIlroy gagal menampilkan sentuhan terbaik tetapi kapten pasukan, Bjorn, kekal dengan perancangannya untuk mengekalkan McIlroy dalam saingan foursomes, ketika digandingkan bersama Ian Poulter.

Ia merupakan percaturan yang membuahkan hasil, dengan McIlroy dan Poulter meraih keputusan 4-0, sekali gus mendahului hari pertama 5-3 di lapangan Le Golf National.

Bjorn menegaskan dia tidak pernah terlintas untuk mengetepikan McIlroy dan berpuas hati dengan persembahannya itu.

"Saya mempunyai perancangan untuk hari pertama dan berikutnya," katanya.

"Ketika pemain-pemain berkualiti gagal melakukan pukulan yang terbaik, mereka akan berusaha dan membuktikan kebolehan mereka.

"Mereka akan cuba melakukan yang terbaik dan McIlroy berjaya menghasilkan pukulan yang bagus.

"Pasukan Eropah bermula hambar tetapi telah mengubah situasi tersebut.

"Saya tidak pernah hilang keyakinan dengan Rory McIlroy, jika tidak, saya tidak seharusnya menjalankan tugas ini," katanya.

Tommy Fleetwood dan Francesco Molinari merupakan pemangkin kebangkitan Eropah, dengan meraih mata pertama dalam final fourballs sebelum menambah satu lagi dalam foursomes.