Persoalan mengenai kelibat Roelant Oltmans di ibu kota terjawab apabila bekas pengendali India dan Pakistan itu diumumkan selaku ketua jurulatih baru skuad hoki negara bagi menggantikan Stephen Van Huizen.

Ia satu tindakan drastik Konfederasi Hoki Malaysia (KHM) dalam usaha melayakkan diri ke Sukan Olimpik Tokyo 2020 meskipun berdepan kesuntukan masa bagi menghadapi saingan final Siri Hoki Dunia di Kuala Lumpur, April depan.

Ini bermakna, Malaysia hanya mempunyai tempoh enam bulan utuk melakukan persiapan tetapi pelantikan Oltmans ini terpaksa dilakukan bagi meningkatkan corak permainan Malaysia.

Ini susulan beberapa pemain dalam kem The Malaysian Hockey Tigers dilanda kemurungan susulan terlepas tiket automatik ke Sukan Olimpik ekoran kekalahan dalam final Sukan Asia Indonesia.

KHM berasakan satu suntikan baru diperlukan yang mendorong pemilihan khidmat Oltmans.

"Selaku pengerusi Liga Hoki Malaysia (LHM) dan presiden KHM, saya ingin mengumumkan kami telah membuat keputusan untuk membawa masuk Roelant Oltmans.

"Beliau akan menjadi ketua jurulatih Malaysia," kata Datuk Seri Subahan Kamal, hari ini.

Dengan itu, Van Huizen akan bertindak sebagai pengurus pasukan Malaysia merangkap penolong jurulatih di samping Mohd Amin Rahim.

Pengurus terdahulu, Nasihin Nubli, beralih kepada tugasan sebagai jurulatih penjaga gol.