Bintang Brooklyn Nets, James Harden, percaya ini adalah peluang terbaiknya untuk memenangi kejuaraan NBA ketika pasukannya membuat persiapan bertemu Milwaukee Bucks.

Harden, Kevin Durant dan Kyrie Irving bakal memimpin pilihan kedua Nets dalam aksi separuh akhir Eastern Conference dengan Giannis Antetokounmpo dan pilihan ketiga, Bucks, bermula esok.

'Big three' Brooklyn adalah pilihan untuk menjuarai gelaran buat kali pertama dalam saingan playoff yang turut menampilkan pasukan seperti Philadelphia 76ers dan Utah Jazz.

Harden menyertai Nets dari Houston Rockets menerusi perpindahan Januari lalu, dengan bekas MVP itu menyasarkan gelaran terbesar saingan NBA.

Sepanjang di Houston, Harden mara ke final Western Conference dua kali namun tidak pernah mara ke saingan akhir -- Stephen Curry dan Golden State Warriors sentiasa menjadi penghalang, manakala LeBron James dan the Los Angeles Lakers turut menyingkirkan Rockets dalam separuh akhir musim lalu.

Kini, Harden berasakan peluang terbaiknya untuk menambahkan cincin NBA ke dalam senarai kepujian liga.


"Saya bertemu dengan beberapa pasukan yang sangat bagus yang merupakan salah satu sebab saya kekurangan [memenangi gelaran]," kata Harden kepada wartawan menerusi panggilan Zoom semalam.

"[Tetapi] anda melihat pasukan kami, kami juga adalah barisan elit. Ini akan menjadi pertunjukan tetapi saya lebih yakin akan memasuki musim ini hanya kerana jadual dan skema kami dan perkara-perkara yang dapat kami kendalikan dan fleksibiliti yang kita ada."

Harden berkata lagi, "Jelas sekali, hanya ada segelintir pasukan yang mempunyai peluang. Dan kami adalah salah satu pasukan pilihan tahun ini.

"Jadi, kegembiraan ada di sana, tetapi saya rasa hanya fokus adalah perkara paling penting bagi diri saya sendiri. Dan hanya berusaha memberikan tumpuan dengan baik dan keterlibatan itu untuk memperincikan setiap rakan sepasukan saya."