LaMarcus Aldridge telah mengumumkan persaraan segera setelah dikejutkan dengan masalah kesihatan dalam perlawanan NBA terakhirnya.

Aldridge mendedahkan bahawa dia bermain bertemu Los Angeles Lakers Sabtu lalu dan mengalami masalah degupan jantung yang tidak teratur -- masalah yang menjadi lebih teruk berlaku berikutan kekalahan 126-101 buat Brooklyn Nets.

All-Star tujuh kali itu disenaraikan sebagai kerana penyakit yang tidak berkaitan dengan COVID untuk dua perlawanan seterusnya di musim biasa, menentang Minnesota Timberwolves dan Philadelphia 76ers.

Sekarang keseluruhan masalah ini telah diungkapkan oleh pemain berusia 35 tahun itu dalam satu kenyataan yang disiarkan di media sosial, di mana dia menjelaskan bahawa sudah waktunya untuk meletakkan kesihatannya -- dan juga keluarganya -- menjadi keutamaan.

"Hari ini, saya menulis surat ini dengan hati yang berat. Perlawanan terakhir saya, saya bermain ketika berhadapan dengan degupan jantung yang tidak teratur. Kemudian pada malam itu, rentak jantung saya menjadi semakin teruk, yang benar-benar membimbangkan saya," jelas Aldridge.

"Keesokan paginya, saya memberitahu pasukan apa yang sedang berlaku dan mereka sangat baik membawa saya ke hospital dan membuat saya diperiksa. Walaupun saya lebih baik sekarang, apa yang saya rasakan dengan hati saya pada malam itu masih merupakan salah satu perkara yang paling menakutkan pernah saya alami.

"Dengan itu, saya membuat keputusan sukar untuk bersara dari NBA. Selama 15 tahun, saya meletakkan bola keranjang lebih dulu, dan sekarang saatnya untuk mengutamakan kesihatan dan keluarga saya."