Kerjaya tinju cemerlang Muhammad Ali membantunya untuk mengatasi arena sukan dan menjadi salah satu ikon planet yang paling dikenali.

Juara dunia kelas heavyweight tiga kali itu bukan sahaja gah di gelanggang, tetapi juga merupakan salah seorang penyokong kuat hak asasi manusia dan persamaan kaum di Amerika Syarikat.

Pertarungan hebat Ali melawan Joe Frazier dan George Foreman berjaya menarik minat dan emosi penonton dan pengulas, tetapi rekod sepanjang kariernya sungguh menakjubkan.

Pada ulang tahun keempat kematiannya, kami mahu berkongsikan beberapa fakta dan tokoh kehebatan Ali yang menonjol.
91.8 peratus - Kadar kemenangan Ali, setelah menang dalam 56 daripada 61 pertarungan profesionalnya. Tiga daripada lima kekalahannya muncul dalam empat pertarungan terakhirnya.

37 - Ali memenangi 37 pertarungan menerusi kemenangan knockout. Dia hanya mengalami satu kekalahan -- kepada Larry Holmes dalam pertembungan pertamanya pada tahun 1980.

3 - Kemenangan ke atas Leon Spinks pada tahun 1978 menjadikannya juara kelas berat dunia tiga kali pertama. Hanya Evander Holyfield yang telah melepasi Ali, memperoleh kejayaan sebanyak empat kali.

548 - Jumlah pusingan profesional yang diperjuangkan Ali dalam kariernya.

1,315 - Ali tidak bertinju selama lebih dari tiga tahun (1.315 hari) kerana menolak untuk berkhidmat dalam ketenteraan AS bagi menyertai Perang Vietnam. Ali berusia 25 pada masa penggantungannya bermula, merampasnya beberapa tahun kemuncak dalam kerjayanya.

31 - Kekalahan kepada Joe Frazier dalam 'The Fight of the Century' di taman Madison Square pada tahun 1971 adalah kekalahan profesional pertama Ali setelah 31 kemenangan berturut-turut.

12 - Ali bertempur di 12 negara yang berlainan, di empat benua. Floyd Mayweather Jr bertanding kesemua 50 pertarungan profesionalnya di Amerika Syarikat - dan 26 daripadanya di Las Vegas.

37 - Ali merupakan muka depan majalah Sports Illustrated tidak kurang daripada 37 kali. Hanya Michael Jordan yang mendahuluinya dengan 50 penampilan.