Kecemerlangan Daryl Mitchell membawa New Zealand ke final Kejohanan Kriket Piala Dunia T20 buat julung kalinya dengan bergaya apabila membalas dendam ke atas England menerusi kemenangan dramatik dengan lima wiket.

England menghadiahkan kekalahan berat kepada Black Caps dalam perlawanan akhir Piala Dunia 2019 dengan 50 over di Lord's tetapi awal pagi tadi, New Zealand mempamerkan keazaman tinggi dalam pertemuan separuh akhir yang mendebarkan di Stadium Kriket Zayed, Abu Dhabi, itu.

Pada awal saingan, New Zealand menghadapi masalah di kedudukan 13-2 selepas Chris Woakes menyingkirkan pemain utama, Martin Guptill, dan kapten prolifik, Kane Williamson.

England terlebih dahulu mengatur langkah dengan mencatat keputusan 166-4 menerusi Williamson dan Moeen Ali yang masing-masing mencatat 51 larian daripada 37 balingan sementara Dawid Malan (41 daripada 30) turut memainkan peranan yang besar.

Bagaimanapun, Tim Southee, Adam Milne, Ish Sodhi dan Jimmy Neesham masing-masing menyumbang wiket buat Black yang menyaksikan empat over tanpa wiket yang dilakar Trent Boult berlanjutan kepada 40 kali.

Kedudukan 82 di antara Mitchell dan Devon Conway (46 daripada 38) kemudian menjadikan perlawanan seimbang dan England kelihatan meniti laluan ke final selepas Liam Livingstone cemerlang (2-22) menghasilkan dua pukulan.




Debaran separuh akhir itu mula berpaling kepada New Zealand apabila Chris Jordan melepaskan 23 larian dalam over ke-17 sambil Neesham bernasib baik ketika Jonny Bairstow cuba memerangkapnya di boundary.

Tetapi kakinya terlebih dahulu menyentuh tali boundary sebelum lawannya sempat mengarahkan bola ke arah rakan sepasukannya.

Biarpun Neesham terlepas mata penting selepas itu, pukulan bersih dan ketenangan Mitchell menyaksikan Black Caps mara ke perlawanan akhir untuk bertemu menentang Pakistan atau Australia, Ahad ini, dengan baki satu lagi over selepas mengutip 57 larian dalam empat over terakhir.