'Kesihatan pemain telah diabaikan ... mereka sudah kepenatan', bekas bintang Chelsea, Asmir Begovic, membantah pihak berkuasa bola sepak atas tuntutan tanpa henti terhadap pemain dan jadual pasca Covid yang sibuk setelah pemain Denmark, Christian Eriksen, rebah ketika bertemu Finland dalam aksi Euro 2020.

Asmir Begovic telah mengkritik pihak berkuasa bola sepak kerana mengabaikan kesihatan pemain setelah Christian Eriksen rebah di atas padang semasa perlawanan Euro 2020 Denmark menentang Finland.



Bekas bintang Chelsea, Begovic, percaya bahawa jadual pasca-Covid yang padat telah menyebabkan banyak pemain 'kepenatan' ketika dia membantah pihak berkuasa bola sepak kerana tidak menangani masalah dan melindungi kesihatan pemain.

Eriksen, yang bermain 34 kali dalam tiga pertandingan untuk Inter Milan sebelum musim terakhir, memerlukan CPR setelah rebah sebelum dibawa ke hospital, di mana dia dalam keadaan stabil dan akan menjalani ujian untuk menentukan apa yang berlaku.

Begovic yang marah menggunakan media sosial untuk menyuarakan kebimbangannya mengenai tuntutan yang tidak henti yang dihadapi pemain hari ini selepas kejadian yang mengerikan itu.

"Kesihatan dan kesejahteraan pemain telah lama diabaikan," katanya.

"Mendorong lebih banyak perlawanan hanya akan menyebabkan lebih banyak masalah kesihatan bagi pemain. Kami berharap agar orang yang berkuasa menangani isu ini cepat atau lambat."

Penjaga gol Bournemouth, Begovic, ingin menyatakan ketiadaan rehat pada musim yang sangat rumit kerana Covid.

Dia berkata, "Tekanan pemain sangat ketara dan dari Januari 2020 hingga Jun 2021, pemain Eropah bermain banyak perlawanan tanpa rehat yang secukupnya.

Eriksen masuk ke kejohanan itu setelah membuat 34 penampilan untuk Inter Milan musim ini. Dia bermain sebanyak 26 kali dalam musim sebelumnya.

Banyak pemain, terutama mereka yang beraksi dalam Liga Perdana Inggeris (EPL), telah memainkan sejumlah besar perlawanan sejak tahun lalu.

Deretan pengurusan kelab utama Eropah, termasuk Jurgen Klopp dan Pep Guardiola, selalu mengadu tentang jadua padat perlawanan dan kesan fizikal yang mungkin dihadapi pemain mereka sejak 12 bulan terakhir.

Jadual tanpa henti akan dilanjutkan selama beberapa tahun ke depan, dengan Piala Dunia 2022 akan berlangsung di Qatar pada pertengahan musim domestik.

Perlawanan Denmark menentang Finland disambung atas permintaan para pemain, dengan Finland akhirnya memenangi perlawanan 1-0.



Sumber: Dailymail