Roger Federer melebarkan rentetan kemenangannya kepada 16 perlawanan untuk mara ke final Piala Rogers dengan kemenangan straight set ke atas Robin Haase di Montreal, semalam.

Pilihan kedua, Federer, amat dominan ketika memegang servis dan tidak pernah kelihatan tergugat ketika berdepan lawan yang beraksi dalam satu separuh akhir acara Masters 1000 buat julung-julung kalinya.

Haase, bagaimanapun, memberi tentangan sengit, terutama dalam set kedua yang menghiburkan, tapi kesudahannya ditewaskan 6-3, 7-6 (7-5) sambil Federer meraih kemenangan terbaru dalam musim 2017 yang sensasi buatnya.

Andai dia menang final hari ini, sebagai lanjutan kepada kejuaraan Terbuka Australia dan Wimbledon yang dimenanginya, Federer akan meraih kedudukan dua pilihan teratas dalam Terbuka AS sambil dia meneruskan pemburuan ranking no.1 dunia.

Mempamerkan pergerakan lancar pada minggu dia genap berusia 36 tahun, Federer menyerlahkan kesungguhan dengan mendahului 2-0.

Bintang Switzerland itu tidak berdepan banyak masalah mengungguli set pertama tetapi menghadapi tentangan sengit dalam set berikutnya daripada Haase, yang memenangi empat mata berturut-turut daripada ketinggalan 4-1.

Namun, ia tidak mencukupi buatnya dan terpaksa mengalah apabila pukulan balasnya terkeluar ketika Federer memegang mata akhir pertama.

Federer akan melakukan perhitungan dengan pilihan keempat, Alexander Zverev, yang menang 6-4, 7-5 ke atas Denis Shapovalov – penakluk Rafael Nadal dan Juan Martin del Potro dalam pusingan terdahulu.