Thiago Alcantara mengatakan skuad Sepanyol yang menggabungkan pemain muda dan pengalaman sangat terdesak untuk memulakan Euro 2020 setelah persiapan mereka terganggu persiapan bagi kejohanan ini.

Skuad kendalian Luis Enrique bakal memulakan saingan Euro 2020 Isnin ini bertemu Sweden di La Cartuja, Seville.

Perancangan mereka bagi saingan akhir terjejas apabila Sergio Busquets diuji positif coronavirus minggu lalu, yang memaksa skuad senior ke dalam pengasingan di tengah-tengah kebimbangan wabak tersebut.

Diego Llorente mengembalikan keputusan ujian kemudian disahkan positif, sementara skuad Bawah-21 digunakan untuk perlawanan persahabatan dengan Lithuania pada hari Selasa.

Pemain senior akan diberi suntikan vaksinasi COVID-19 pada hari Jumaat dan tidak ada kes positif lagi yang dikenal pasti, yang bermaksud Luis Enrique harus mempunyai kumpulan yang kuat untuk dipilih menentang Sweden.

Pemain tengah Liverpool, Thiago, menerima peningkatan jauh daripada tahap ideal tetapi kini tidak sabar untuk memulakan kejohanan ini.

Dia mengatakan kepada Marca: "Bola sepak telah berubah. Melepasi bakat, pasukan yang paling bersedia akan bertanding. Kami bercakap mengenai pemain terbaik di Eropah pada kejohanan terbaik.

"Kami sudah terbiasa bermain di bawah tekanan. Kami pasukan yang sangat muda tetapi terbiasa dengan tahap persaingan. Anak-anak muda memberi kami veteran kelaparan untuk bertanding.


Ada satu lagi perkara yang sangat penting: kami sangat melabur dalam apa yang diminta oleh jrulatih kepada kami. Itu berasal sejak dulu, bukan dari sekarang. Kami adalah pasukan yang rajin dan kami dahagakan kejayaan.

"Saya kenal [Luis Enrique] dari sistem skuad remaja Barca. Dia mempunyai idea yang sangat jelas. Dia menyukai tekanan setelah kalah, memiliki...dan menang, itulah yang kita semua mahukan.

"Perkara baik tentang Luis adalah dia selalu sama. Dia tidak berbeza bergantung kepada sesiapa dia bercakap."

Thiago menegaskan bahawa pemain Sepanyol dapat mengatasi berita Busquets dengan baik dan bahawa mereka jauh lebih terbiasa dengan situasi seperti ini daripada pada tahap awal wabak ini.

"Kami sudah terbiasa dengan situasi ini. Sudah setengah tahun tinggal bersama COVID. Kami sudah terbiasa berlatih secara individu atau bersama, tetapi selalu dengan objektif untuk bersaing," katanya.

"Ketakutan dialami pada tahap pertama pandemik. Ini adalah ketidakpastian di peringkat global. Kami tidak tahu apa yang akan terjadi.

"Saya berada di Jerman bersama keluarga saya dan ya, ada perasaan takut. Tidak di sini. Kami mempunyai profesional yang hebat di sekitar kami dan kami mematuhi semua protokol yang mereka minta kami ikuti."