Luke Shaw mengisytiharkan Harry Kane 'penyerang terbaik dunia' dan permulaan tanpa jaringan rakan senegaranya itu dalam Euro 2020 tidak seharusnya menjadi perhatian.

Kane gagal meledak gol ketika England menang 1-0 ke atas Croatia dalam aksi pembukaan Kumpulan D minggu lalu dan sekali lagi tidak menemui rentak apabila Three Lions seri tanpa jaringan dengan Scotland semalam.

Pemain Tottenham itu sekadar melakukan 19 sentuhan sebelum digantikan pada minit ke-74 .

Kali terakhir dia melakukan persembahan yang sama adalah ketika bertemu Manchester City pada April 2018 (17 sentuhan dalam 90 minit).


Tetapi walaupun Kane gagal mencetak gol dalam dua perlawanan berturut-turut untuk kelab atau negara untuk pertama kalinya sejak November, Shaw menegaskan aksi hambar dipamerkan kapten England itu tidak perlu menjadi persoalan.

"Tidak ada kebimbangan sama sekali. Secara peribadi, saya berasakan dia penyerang terbaik dunia," kata Shaw.

"Dia adalah pemain penting dalam pasukan, sebenarnya pemain yang paling penting. Saya fikir sama ada dia belum berada di tahap terbaik atau tidak, dia adalah sebahagian besar dan pemain penting bagi kami.

"Kami memerlukannya sama ada persembahannya seperti yang diharapkan atau tidak, tetapi ia berlaku ketika ini.

"Anda boleh menjaringkan gol pada bila-bila masa dan dia adalah pemain yang sangat penting - bukan hanya dalam padang malah di luar sekalipun. Dia mendapat sokongan kami dan saya sama sekali tidak bimbang."