Matthijs de Ligt memikul tanggungjawab atas penyingkiran Belanda daripada saingan Euro 2020 setelah dia diarah keluar padang ketika tewas 2-0 dalam aksi pusingan 16 kepada Republik Czech.

De Ligt itu disingkirkan 10 minit separuh masa kedua bermula setelah VAR mengesahkan bola terkena tangan secara sengaja pertahanan Juventus itu.

Jaringan daripada Tomas Holes dan Schick memastikan kemenangan penuh bermakna buat skuad kendalian Jaroslav Silhavy mara ke suku akhir bertemu Denmark di Baku.



Belanda gagal menampilkan permainan terbaik walaupun melewati aksi cemerlang dalam peringkat kumpulan, skuad kendalian Frank de Boer menjadi skuad Belanda pertama gagal melakukan percubaan tepat ke sasaran sepanjang perlawanan.

Namun De Ligt berasakan dirinya bersalah apabila gagal menilai lantunan bola sebelum bola terkena tangannya, merupakan punca utama kekalahan mereka.

"Sudah tentu, ia rasa cukup tidak baik. Kami pada dasarnya tewas kerana apa yang saya lakukan. Saya tidak seharusnya membenarkan bola itu melantun dan segera mengeluarkannya, "katanya kepada NOS.

"Keputusan pengadil telah mengubah perlawanan. Saya melihat bagaimana pasukan berusaha sehingga penghujung tetapi saya bertanggungjawab di atas kegagalan ini.

"Kami mempunyai beberapa peluang dalam separuh masa pertama. Tiada percubaan tepat ke sasaran, tetapi peluang itu ada. Saya tidak berasa seperti mereka jauh lebih baik.

"Sudah tentu, ini sangat sukar. Bermain dalam kejohanan selalu merupakan peluang keemasan. Sekiranya anda tersingkir seperti itu, itu lebih menyakitkan."