Roberto Martinez percaya pemain Belgium dapat menangani harapan kejuaraan yang berpotensi menentukan legasi ketika mereka membuat persiapan pembukaan kempen Euro 2020 menentang Russia di St Petersburg.

The Red Devils menghuni tangga teratas ranking FIFA, kedudukan yang diperoleh hasil skuad yang berbakat sementara deretan kemenangan yang diperoleh sebelum ini.

Namun, peningkatan pada kedudukan ketiga mereka dalam Piala Dunia 2018 diperlukan untuk menunaikan janji luar biasa mereka.

Di bawah kendalian Martinez, jalan keluar suku akhir di Brazil 2014 dan Euro 2016 merupakan kekecewaan bagi generasi skuad yang dibarisi Romelu Lukaku, Eden Hazard dan Kevin De Bruyne, yang bakal diketepikan bagi aksi pembukaan Kumpulan A.

"Saya yakin bahawa tiga tahun kebelakangan ini, ketika pasukan mencapai tahap kesinambungan dan aksi konsisten yang ditunjukkan dalam ranking dunia, ada lebih banyak harapan," kata Martinez pada sidang media sebelum perlawanan. "Terdapat lebih banyak penyokong neutral mengikuti pasukan kami.

"Tetapi itu tidak mengubah apa-apa bagi kami. Anda tumbuh daripada harapan dalam pasukan. Kesukarannya adalah pasukan yang kami miliki di depan kami. Saya tidak fikir pasukan ini akan menderita kerana harapan."

Stadium Krestovsky adalah tempat kekalahan separuh akhir Piala Dunia Belgium kepada Perancis dan kemenangan mereka ke atas England dalam perlawanan di tempat ketiga tiga tahun lalu.


Kehadiran penyokong yang sedikit bermaksud Martinez mengharapkan rasa yang berbeza kali ini.

"Tidak ada rahsia antara kedua pasukan. Kami mengetahui Russia dengan sangat baik, kerana mereka sangat mengenali kami," tambahnya.

"Kami berada di sebuah stadium yang luar biasa di mana akan ada lebih daripada 30,000 penyokong Rusia. Itulah elemen yang harus kami atasi dalam perlawanan ini."