Luke Shaw telah meningkat ke satu tahap lebih tinggi di bawah kendalian Ole Gunnar Solskjaer dan kisah dirinya membidas kritikan hanya mendapat momentum dalam saingan Euro 2020.

Pemain gantian yang tidak diturunkan ketika aksi pembukaan bertemu Croatia, Shaw hanya turut menampilkan aksi cemerlang bersama United apabila diturunkan sebagai pemain pertahanan kiri buat negaranya.

Enam tahun selepas mengalami kecederaan patah kaki, dia menikmati prestasi terbaik dalam kariernya selepas dipanggil semula meyertai skuad kebangsaan Mac lalu buat pertama kali sejak 2018.

Shaw terpaksa menunggu 2,551 hari sebelum peluang seterusnya untuk beraksi bersama Three Lions dalam kejohanan utama dan peluang itu digunakan sebaik mungkin.

Pemain berusia 25 tahun itu terus mengetepikan kecederaan ngeri itu tetapi hanya satu perkara lepas yang Shaw tidak dapat lepaskan, walaupun dia terdesak sekalipun.

Sementara Shaw bersinar dengan sokongan Gareth Southgate, dia masih mempunyai peranannya yang sering dipersoal oleh bekas pengendali Manchester United, Jose Mourinho.

Mourinho menguruskan Shaw ketika memimpin United dari 2016 sehinggalah dipecat pada 2018 dan sering mengkritik pemain kebangsaan England itu secara terbuka.

Mourinho mula menyelar perstasi Shaw berikutan seri 1-1 dengan Everton pada 2017, dengan berkata, “Dia [Shaw] berada di hadapan saya dan saya membuat semua keputusan buatnya. Dia perlu mengubah cara dia bermain bola sepaknya. Kami memerlukan kekuatan fizikal dan teknikalnya, tetapi dia tidak boleh terus bermain dengan cara saya.”

Dia juga kemudian menyatakan Shaw 'jauh ketinggalan di belakang' rakan sepasukan United yang lain ketika menjelaskan mengapa bekas pemain Southampton hanya membuat dua penampilan dalam empat bulan.

Tiga tahun kemudian, Mourinho, kini bertindak sebagai pundit, masih lagi menceritakan tentang kelemahan Shaw, menyifatkan hantarannya ketika bertemu Republik Czech adalah 'sangat lemah' dan teruk.

Apabila ditanya mengenai komen Mourinho, Shaw berkata bekas pengurusnya itu, 'tidak boleh melupakan saya', dan jelas sekali saya berada di mindanya.

Ia merupakan gangguan yang tidak diingini Shaw, di mana kisah dirinya menebus kekecewaan serta kedukaan terdahulu merupakan satu kisah yang dapat dicapai oleh seluruh dunia bola sepak.

Shaw merupakan pemain England paling kreatif dalam perlawanan pagi tadi dan telah berkembang maju dibimbing Solskjaer dam Southgate yang jelas sekali mempercayai kemampuannya.



Daripada hantaran yang teruk tetapi Shaw terus bangkit dengan dua assist pada permulaan separuh masa kedua meletakkan England di luar capaian Ukraine dalam aksi suku akhir.



Sepakan percumanya berjaya mencari Harry Maguire bagi jaringan kedua, melakukan larian beberapa minit kemudian sebelum melakukan hantaran silang yang disempurnakan oleh Kane, jawapan yang tepat bagi membidas kritikan Jose Mourinho baru-baru ini.

"Daripada segi luaran nampaknya ada sesuatu yang telah mula ditemui Luke Shaw dalam tempoh 18 bulan terakhir," kata Frank Lampard kepada BBC.

"Anda selalu mempunyai perasaan bahawa dia adalah mesin dan anda dapat memperoleh apa yang anda inginkan daripadanya dan sekarang kami melihatnya."


Sesuatu yang jelas sekali gagal dilihat dengan mata kasar dengan mata kasar 'special one' Mourinho.