Youri Tielemans telah mengenal pasti apa yang membuat rakan senegaranya, Kevin De Bruyne, seorang 'pemain istimewa' menjelang suku akhir Euro 2020 menentang Itali Sabtu ini.

Ketua jurulatih Belgium, Roberto Martinez, mengisytiharkan pemain tengah Manchester City, De Bruyne, terlepas aksi suku akhir selepas mengalami kecederaan buku lali ketika menang dalam aksi pusingan 16 Euro 2020 ke atas Portugal. De Bruyne juga tidak menghadiri latihan semalam.

De Bruyne, yang terlepas kemenangan pembukaan Belgium 3-0 ke atas Russia dengan kecederaan muka, telah menjaringkan satu gol dan memberikan dua assist sepanjang Euro 2020, membantu Red Devils memenangi keempat-empat perlawanan, yang bermaksud Martinez mempunyai tugas yang sukar untuk menggantikannya.

"Kevin adalah pemain istimewa kerana pada pendapat saya, dia selalu membuat keputusan yang tepat, walaupun anda fikir dia melakukan hantaran yang salah, sebenarnya tidak," kata Tielemans semasa sidang akhbar menjelang suku akhir.

"Selalu melakukan sesuatu dalam fikirannya, selalu membuat keputusan yang tepat, sangat efisien, mempunyai banyak assist atau gol, yang banyak membantu pasukan kami."

Dia berkata lagi, "Sebagai satu pasukan, kami harus membuat lebih banyak pilihan pada bola, bergerak lebih banyak, dan membuat pilihan yang tepat.

"Mungkin kami sedikit tertekan, separuh masa kedua menentang Portugal, mereka mempunyai banyak pilihan serangan di atas padang, menyukarkan kami untuk keluar dari bahagian sendiri, sebagai pasukan kami harus mencari jalan keluar."

De Bruyne digantikan pada awal babak kedua menentang Portugal kerana kecederaan, sebelum Belgium tersekat dengan tekanan, dengan juara Eropah 2016 itu berakhir dengan 23-6 percubaan.



Belgium, yang menduduki tempat ketiga Piala Dunia 2018 dan kalah dalam suku akhir Euro 2016, telah mempamerkan kematangan atas kemenangan yang diperoleh, menurut Tielemans.

Kami belajar pelajaran dari 2018, kami lebih realistik, kami bermain bola sepak yang bagus, perlawanan tertentu yang kami miliki banyak, mencipta peluang," kata pemain tengah Leicester City itu.

"Seperti yang anda lihat ketika menentang Portugal, ada saat-saat yang harus anda menderita sebagai satu pasukan, anda mungkin tidak mendapat banyak peluang, anda harus mencetaknya, di situlah kami belajar dari Russia, untuk menjadi cekap, menentukan pada saat yang tepat, ketika kami berpeluang untuk menjaringkan gol kami masih ingat insiden yang berlaku dari 2018."