Harry Kane akan turun dalam aksi terakhir Kumpulan D bertemu Republik Czech di sebalik gagal menjaringkan gol dalam dua perlawanan Euro 2020, denga ketua jurulatih, Gareth Southgate, menyifatkan penyerang Tottenham itu sebagai 'pemain terpenting kami'.

Kane mendahului carta jaringan dan assist dalam saingan Liga Perdana Inggeris (EPL) musim ini tetapi namun untuk mengulangi peranannya dalam kejohanan setakat ini.

Menang 1-0 ke atas finalis Piala Dunia 2018 Croatia dalam aksi pembukaan sebelum seri tanpa jaringan dengan Scotland.

Kane masih gagal melepaskan rembatan tepat ke sasaran dengan 19 sentuhan bertemu Scotland adalah paling sedikit dalam mana-mana perlawanan ketika Kane mewakili England.

Southgate mengeluarkan Kane dalam kedua-dua pasukan tetapi Three Lions meletakkan kepercayaan terhadap pemenang kasut emas Russia 2018 di Wembley bagi perlawanan esok.

"Anda boleh menganggapnya, sama sekali - saya tidak keberatan memberikannya," katanya sambil tersengih ketika ditanya oleh ITV adakah kapten England itu akan tetap dalam kesebelasan utama pasukan.

Southgate kemudian menjelaskan alasan penyerang Manchester United, Marcus Rashford digunakan sebagai penyerang dan bukannya Kane untuk penghujung kedua-dua perlawanan.

"In one of the games we were already ahead, we needed energy to press and keep the lead. We didn't need an additional goal," he said.

"Harry, semasa Piala Dunia, kami mengakhiri saingan dengan menurunkan dia dengan kerap dan kami berasakan perlunya untuk menguruskan beban itu sedikit kali ini dan kami memiliki pilihan yang baik di bangku simpanan untuk membawa pemain beraksi.

"Tetapi dia pemain terpenting kami, tidak ada keraguan tentang itu. Anda hanya perlu melihat rekod jaringannya untuk kami dan melihat kepentingannya kepada pasukan.

"Dia asas kepada pasukan, bukan hanya dengan gol yang dijaringkannya tetapi ketika melancarkan serangan.

"Saya mengetahui akan ada banyak pertanyaan yang ditanyakan tentangnya pada masa ini tetapi dia pernah melalui 100 kali sebelumnya.

"Saya telah menjawabnya dalam peranan ini beberapa kali pada masa lalu dan dia telah menjaringkan gol-gol yang telah memastikan kemenangan kami pada perlawanan berikutnya."