Itali dan Belgium akan bertemu dalam perlawanan kalah mati buat pertama kalinya dalam kejohanan besar awal pagi esok, dengan kedua-dua pasukan bersedia untuk memberikan aksi terbaik untuk meraih slot ke separuh akhir Euro 2020.

Cemerlang dalam peringkat kumpulan, Azzurri terpaksa bersabar sebelum mendapatkan jaringan ketika mengatasi Austria 2-1 dalam pusingan 16 di Wembley di mana perlawanan berlarutan ke masa tambahan.

Kemenangan tersebut menyaksikan mereka melakar rekod kebangsaan baru selepas tidak tewas dalam 31 perlawanan.

Kini ujian getir menanti mereka apabila berdepan Belgium, yang menyingkirkan juara bertahan, Portugal dalam pusingan terdahulu. Kemenangan tersebut dibayar dengan harga mahal, kehilangan khidmat Kevin De Bruyne dan Eden Hazard dalam kemenangan 1-0.

Ketika pertembungan bertemu Itali dianggap hadir terlalu awal, Roberto Martinez berharap dua tonggak utama mereka akan kembali beraksi dengan memastikan pasukannya berjaya mengatasi Itali.

"Saya rasa mereka adalah pasukan yang telah bermain dengan baik sekali," kata penyerang Belgium, Dries Mertens.

"Sudah pasti tiga perlawanan pertama mereka bermain bola sepak yang sangat baik dan mereka berusaha untuk bersaing, sangat seronok melihat mereka bermain."

Itali telah mara ke peringkat suku akhir untuk edisi keempat berturut-turut, dan tiga penampilan terakhir dalam lapan percubaan dalam Kejuaraan Eropah telah ditentukan oleh penentuan penalti.